CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »
Selamat Datang Ke SUKOSENSEI ONLINE EDUCATION , Pengajian Am STPM terbahagi kepada 2 kertas iaitu 900/1 dAN 900/2.

Contoh bahan pengajaran dan pembelajaran sejarah, Pengajian Am dan Amalan Pedagogi boleh rujuk laman web sukosensei.com.

Visit sukosensei



Counters
sukosensei.com



STPM SEMAKIN HAMPIR GAMBATTE KUDASAI

Monday, September 15, 2008

16 September 2008

Pertama sekali selamat Hari Malaysia. Perlembagaan Malaysia 1963 adalah berasaskan kepada perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu Merdeka 1957.

Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, seiring dengan kemerdekaan tersebut berlaku perubahan dalam pentadbiran di peringkat pusat dan negeri.
Dewan Rakyat merupakan sebahagian daripada badan perundangan di peringkat pusat, manakala di peringkat negeri ialah Dewan Negeri atau Dewan Undangan Negeri (DUN).
Kewujudan dua dewan tersebut menunjukkan adanya perbezaan kuasa dan tanggungjawab antara Kerajaan Pusat dengan Kerajaan Negeri.

DEWAN RAKYAT

Dewan Rakyat merupakan sebuah majlis bagi wakil-wakil rakyat untuk menyuarakan dan membela nasib rakyat di kawasan yang diwakili dan memberi tumpuan kepada perkara-perkara yang menjadi kepentingan umum.

Dewan ini terdiri daripada 219 anggota daripada seluruh Malaysia.
Keanggotaan mereka hanya selama satu penggal atau lima tahun sebelum dipilih semula melalui pilihanraya.

Keanggotaan di dalam dewan akan terbatal sekiranya beberapa situasi berlaku ke atas anggota dewan seperti tidak menghadiri persidangan dewan, tidak layak lagi memimpin atau kurang siuman, dijatuhi hukuman penjara dan sebagainya.
Dewan Rakyat berperanan untuk menggubal undang-undang dan meluluskan rang undang-undang Malaysia.


Anggota-anggota dewan akan membahaskan rang undang-undang yang dicadangkan dan kemudiannya meluluskan sebelum disahkan oleh Yang di-Pertuan Agong.
Dewan Rakyat diketuai oleh Yang Dipertuan Agong dan persidangannya akan dipengerusikan oleh seorang Dipertua Dewan atau Speaker.

Speaker dewan dibantu oleh seorang Timbalan Yang Dipertua Dewan yang akan mempengerusikan persidangan Dewan Rakyat, lazimnya pelantikan di kalangan anggota Dewan Rakyat ataupun daripada luar dewan tersebut.

Dewan Rakyat mempunyai seorang setiausaha dan tiga ahli ex-officio yang dilantik oleh Yang DiPertuan Agong, iaitu Setiausaha Negara, Ketua Perbendaharaan Negara dan Peguam Negara bagi memberikan pendapat yang sesuai apabila diperlukan.

0 comments:

JADUAL

Head1Item 1 Item 2 Item 3 Item 4
Item 5 Item 6 Item 7 Item 8
Head2Item 9 Item 10 Item 11 Item 12
  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3
  4. Item 4
  5. Item 5
  6. Item 6

MSHTML is a WYSIWYG Editor that supports:

  • Cut
  • Copy
  • Paste

This is a great tool!